الأحد، يونيو 15، 2014

نشر النموذج الرسمى من الوزارة لإجابة امتحان الفيزياء للثانوية العامة 2014 - الدور الأول بتوزيع الدرجات


النموذج الرسمى 
منقول






هناك 12 تعليقًا:

  1. It is perfect time to make a few plans for the
    longer term and it's time to be happy. I've learn this post and if I may just I desire to counsel you some attention-grabbing
    things or suggestions. Maybe you can write next articles referring to this article.
    I want to read even more things about it!


    Here is my web site - phoenix dui lawyers

    ردحذف
  2. طيب انا دلوقتي انا عندي اعتراض ع نموذج الاجابه في السؤال الثالث الجزئيه ج حيث يجوز فيها رسمه اخري وليس فيها ادني شك او خطأ وهي ان R1,R2توالي في فرع ويسمي الفرع الاول R3 في فرع اخر ويسمي الفرع التاني R4 في فرع اخر ويسمي الفرع التالت والثلاث فروع متصلين معا علي التوازي وبذلك يتوافر لي معلومات كامله لحل المسأله علي هذا الاساس وذلك لان الفرع الثاني المحتوي علي R3يحتوي علي قيمه التيار وكذلك قيمه المقاومه ومن هنا يتوافر لنا ان نأتي بقيمه Vتوازي والتي سوف تحل عقده المسأله ......لكن علي اي اساس نستطيع القول ان R1=R2 لا يحق لنا ان نستنتج هذا او نفترض هذا من صنيع خيالنا والا فالاجدر التصريح بها في المسأله ......انا مقتنعه تماما بطريقتي وليس بها اي شك ولكن بالطبع النتائج مختلفه وبعد اطلاعي علي نموذج الاجابه كانت الكارثه نحن لم نخطئ في درجه او اثنان بل ثلاث درجات وهذا يعني انك تنقلني من كليه الي ادني منها بكثير فأرجو الاهتمام واعطاء الرد ....شكرا

    ردحذف
  3. هناك اعتراض وارجو الالتفات اليه انه في السؤال الثالث الجزئيه ج هناك رسم اخر واجابات اخري للمسأله وهذه الاجابات لا تقبل الشك الاجابه كلاتي
    R1,R2متصلان معا توالي والدليل علي ذلك ان التيار فيهما واحد هو 0.3امبير في فرع يسمي الفرع الاول ,R3 في فرع اخر يسمي الفرع الثاني ,R4 في فرع اخر يسمي الفرع الثالث والثلاث فروع متصلون علي التوازي وبذالك يتوافر لنا معلومات كامل عن كيفه حلي المسأله بتوافر المعطيات في الفرع التاني لانه اعطانا قيمه R3 والتيار المار بها فيصبح الناتج النهائي للمقاومه الكليه الخارجه 20/3 ويصبح VB ب6.9 .
    لكن علي اي اساس تم توصيل R1,R2 معا ع التوازي؟ اهذا لاننا افترضنا انهم متساوون ف المقدار لذلك فالتيار يتجزأ بالتساوي .....لا مجال ف الفيزياء للافتراض بل للحلول العمليه التي تؤدي الي نتائج واقعيه ارجو الاهتمام فنحن احق بنصف الدرجه هذا مستقبل انتظر الرد وشكرا

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا انا عاملها نفس الحل ومفيش اى غلط فيها وياريت تنزل فى نموذج الاجابه ياريت يا جماعه حد يرد لان دى ضياع مستقبل

      حذف
    2. انا عملاها نفس الحل ومش لاقيه اى غلط فيه ياريت حد يرد علينا لان كده احنا هنضيع

      حذف
  4. انا في حاجات كتير مكتبتهاش زي نموذج الاجابة يعني مثلا فكرة العمل للاميتر كتبت توصيل مقاومة على التوازي مع ملف الجلفانوميتر ومسألة المقاومات عوضت باحد المعطيات غلط فطلعت النواتج غلط هوا انا هنقص اد ايه كدا ..انا خايفة جدا ارجو الرد

    ردحذف
  5. وانا بردو كتبن نوصيل مقاومة صغيرة على التوازى مع الجلفانومتر تسمى مجزى التيار لتحويله الى اميتر

    ردحذف
  6. ياجماعة مفيش حل للسؤال الثالث الجزئية ج غير اللي نازل ف النموذج لان لو افترضنا زي ماحضراتكم بتقولوا اتنين توالي اللي هما مار بهم نفس التيار يبقي المفروض اكبر تيار يكون .3 وليس 6. ادي الفكرة ....... الاعتراض ع السؤال الخامس ف الرسم البياني هل يجوز ان يكون الميل 1 ارجوووو الرد

    ردحذف
  7. السؤال الثاتث فى ثانيا الجزء ج الحل

    ردحذف

المشاركات الشائعة