الأحد، يونيو 16، 2013

امتحان القرآن الكريم للشهادة الإعدادية الأزهرية 2013


أشاد طلاب الشهادة الإعدادية الأزهرية بالمنوفية بامتحان القرآن الكريم وتجويده الذى جاء مباشرا وتكون من خمسة أسئلة أربعة منها قرآن كريم والخامس للتجويد الذى تحدث على الوقف التام بالإضافة إلى ذكر بعض الأمثلة .
وقد جاءت قطعة الإملاء بعنوان "من صفات على " وتحدثت القطعة عن العداء الذى كان بين على بن أبى طالب رضى الله عنه وخلافه الحكم بينه وبين معاوية بن أبى سفيان الذى حاول أن يعرف صفات على من أحد مناصريه وهو ضرار الصدائى الذى وصف لمعاوية صفات على فبكى معاوية بكاء شديدا
-->

هناك 25 تعليقًا:

  1. هو بصراحة الامتحان ما كانش سهل قوى كدا يعنى

    ردحذف
  2. يارب عقبال امتحان الثانويه الازهريه يجى سهل جدا

    ردحذف
  3. بصراحة انا المواد الي هتضيع مجموعي خالص هي الانشاء الرسم الهندسة الدراسات
    اما امتحان القران فكان تمام تمام لدرجة اني منقصتش فيه .. لكن عندي مشكلة واحده بس وهي اني كتبت اخر سؤال في اول صفحة من هذا الجزء غير مخصص للاجابة.. لان اخر صفحة في الورقة كتبت فيها ربع الاجابة خطا بسبب عدم التركيز فما لاحظتت الا بعد اما كتبت ربع السؤال فشطبت عليه بالقلم الرصاص وكتبته كله في الصفحة الاولي من هذا الجزء ........

    ردحذف
    الردود
    1. كويس بردو انك عرفتى تحلى بس يارب يكون جامبنا

      حذف
    2. كويس بردو انك عرفتى تحلى يارب يكون جامبنا

      حذف
    3. يا رب انجح انا وكل اللى معايا يا رب والامتحان يجى سهل كدا

      حذف
  4. المواد الي هجيب فيها الدرجة النهائية هما 3 بس (التوحيد الصرف التفسير ) انا زعلان قوي قوي قويييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي

    ردحذف
    الردود
    1. ان شاء الله هتجيب فيهم كلهم الدرجه النهائيه

      حذف
    2. ان شاء الله هتجيب فى كا المواد الدرجه النهائيه

      حذف
    3. انا همتحن السنه دى ادعولى ياجماعه

      حذف
    4. ياعم احمد ربنا انا مش عارف حاجة

      حذف
  5. طب يارب يسهلها عليينا السنة دي :(
    انا ضايعة ف كله :D :D :/
    #رقية

    ردحذف
  6. اتمنى ان امتحان القران والدراسات يكونوا سهلين على شان دول المادتين ال انا ضايعة فيهم

    ردحذف
  7. ممكن تقولو المحزوف فى الورقه عام2014

    ردحذف
  8. المحذوف اول ربعين فى النساء

    ردحذف
  9. ممكن امتحانات مسربة لصف الثالث الاعدادى ازهرى سنة 2014

    ردحذف
  10. ممكن امتحانات مسربة لصف الثالث الاعدادى الازهرى لسنة 2014 الشرقية

    ردحذف
  11. اللهم اجعلنا من الناجحين ولمتفوقين

    ردحذف
  12. انا امتحاني النهرده ممكن تتدعولي لو سمحتم
    انا ختمه القران مره بس لما بتوتر بنسي كل حاجه
    ادعولي

    ردحذف
  13. انا امتحاني النهرده ممكن تدعولي لو سمحتوا

    ردحذف
  14. انا امتحاني كان النهرده وكان سهل كان امتحان القران

    ردحذف

المشاركات الشائعة