الأحد، يونيو 09، 2013

انطلاق التعليقات الساخرة على تويتر لطلاب الثانوية العامة والفيس بوك يبتهج لامتحان اللغة العربية

نطلق مارثون الثانوية العامة، وجاءت التغريدات على تويتر، والتدوينات على فيس بوك متواكبة مع الحدث، والتي ركزت بشكل خاص على امتحان اللغة العربية، حيث تحولت ساحة تويتر إلى بكائيات عبر فيها الطلاب عن شكواهم من صعوبة الامتحان، فيما حاول البعض الأخر البحث عن جمع لكلمة وحي التي جاءت في الاختبار.
عبر هاشتاج الثانوية العامة على تويتر جاءت التغريدات الساخرة على طريقة: "اللي انا استفدته النهاردة اني عرفت ان تويتر كله ثانوية عامة ماشاء الله" .. ليكتب مغرد أخر:" وسيذكر التاريخ بكاء الطالب الدحيح والأول على الدفعه بسبب الامتحان دة فما بالكم بقا بالطالب المتوسط ده".. وفي السياق ذاته نقرأ:
محمد جمال: وجدت اسئله لا أعرفها فوضعت لهم اجابات لا يعرفونها.
أحمد رزق:انا مفيش حاجة في النحو مش شاكك فيها غير فقرة واحدة بس .
شريف:كل صحابي اللي كانوا ناوين يحسنوا مجموعهم أو يحافظوا عليه علشان يدخلوا هندسة حكومة سألوني إنهارده الخاص بكام و الحجز أمتى.
ريمون جمال:انا واحد في اخر سنه كليه ومعرفش جمع كلمه وحي لحد دلوقتي .
مصطفى:ليه يا زمن ما سبتناش أبريا و واخدنا ليه في طريق ممنوش رجوع.
أحمد محمود:انا خالي مدرس عربي بسألوا جمع وجل ايه اعد يفكر و ف الاخر قعد يتوه .. قلك ف مستوي الطالب المتوسط!
ايهاب محمد:انا يمكن الحاجة الوحيدة اللي كتبت فيها عدل التعبير.
سيف الدين:معهد الروضة ، معهد لاسلكي ، المعاهد العليا .... انتظرونا .
رضوى الشاذلي:هما لازم يعملوا كده فى كل سنة تالتة على طوول.....شدة و تزول.
أمير أنس:الوزير نسي يقول الامتحان ده *open book* بس برده مكناش هنعرف نحل.
كريم أحمد:يعني انا اذاكر مدرسة الاحياء والبعث وابولو والمهاجر والديوان والرومانسية ويجلي من الواقعية ... !!!
-->

هناك تعليق واحد:

المشاركات الشائعة