الخميس، أغسطس 21، 2014

تأجيل منهج الرياضيات المطور للمرحلة الابتدائية للعام القادم



انتهت ورش عمل مركز تطوير المناهج من تغيير نحو 30 كتابا دراسيا سيتم تدريسهما العام الدراسي المقبل، في حين يعمل المركز علي تعديل نحوألف و290 كتابا جديدا من أجل تغييرهما بالكامل خلال السنوات الثلاث القادمة 

وشملت المناهج الجديدة التي تم تغييرها بعض التعديلات في كتب الرياضيات للصفين الأول والثاني والثالث الابتدائي . حيث تم اعداد سلسلة لتدرس هذا العام الا انه تم تأجيلها للعام القادم لاجراء بعض التعديلات عليها .كما تم تغيير منهج اللغة العربية للصف الثالث الابتدائي،

مركز تطوير المناهج

هناك تعليقان (2):

  1. والدك فى المستشفى عافاه الله مش عارف انت بتدعى عليا ليه؟ غريبة والله منتى ناقله نهضة مصر واعمالى الخاصة وفيها تعب شهور مش ايام و اغلبها مش من النت وغيرتى الروابط علشان تمحى اسم المعلم القدوة وكمان زيلتى المدونة من الهيدر عندك ومن يومها وهى فى النازل تنقلى مواضيع ومش عارفة أنا جايبها ازاى؟ وكمان حبيت اساعدك فى النهاية ترميها فى الزبالة؟ ولا تعبت فيها ازاى وتشمتى فيا شنيسة وغيره لأنك ازلت المدونة من الهيدر ؟ وبعدين منتى بتصورى كتب خارجية وخاربة بيوت ناس كتير لأن البيع والتوزيع قل وانتى عارفة انه حرام ( ده مش كلامى ده كل النت بيقول كدا) والكل بتكلم فى ده لأنى على اتصال بالجميع حتى اللى كنتى بتساعديهم فى مواقعهم فى مصر وخارجها ومع ذلك أنا مقدر ظروفك وبدافع عنك و انهر وازجر كل من يتكلم فى حقك لأن الباب ده أفضل من كتير فى النهاية أنا كنت أعتقد ان نهضة مصر( بنتك )ولا يمكن ترميها فى القمامة لكن عشمى وظنى كان مش فى محله لا أنت مظلومة ولا حد جار عليكى راجعى نفسك وأنت تعرفى أنا عمرى ما ضريت حد ومش عارف مش سايبنى فى حالى و بتحاولوا توقعوا اسمى ليه ليه؟ كونى على علم لم اشر الي اسمك صراحة فى اى موقع اديره أو أساعد فيه فيما فعلتيه من اضرار لى مقدراً أنك كنتى فى يوم من الأيام قدوة للجميع

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم
      يا استا> / عادل انا مش خاربة بيوت حد .. مش انا اول واحدة عملت سكانر لأى كتاب خارجى حضرتك وغيرك عملتم كتب قطر الندى مثلا سكانر بصور وضغطوها ورفعتوها ,,, انا مش برفع الكتاب الخارجى كله لانه مش من حقى انا باخد صفحات محددة وبرفعها لأخوانا فى الخارج وبتبقى طلباتهم انت لا تعلم مدى المعاناة ال بيلاقوها للحصول على نسخة كتاب مش موجودة ولا بيعرفوا ياخدوها من مصر وخصوصا ان امتحاناتهم بدرى انا بنفذ طلبات ناس اتعشمت فيا وبنفذها فى حدود العقل
      موضوع مدونتك ووجودها عندى حضرتك دخلت وسخرت وكمان حقدت وكان اسلوبك واضح وانا كنت وقتها بعمل تغيير لكن انت سبقت واسأت الظن
      اما عن نقل موضوعات وملفات من عندك انا بنقل من اماكن كتيرة جدااا ولازم اغير الرابط علشان اضمن انه ما يتغيرش لانك معتاد تغيير ومسح روابط خصوصا فى فترة ما كنت بترفع على تو شير .. وبعت لى روابط نشرتها على موقع المصريون والعرب وكانت كلها لا تفتح والمؤمن لا يلدغ
      حضرتك بتقارن رفعك لأعمال لم تتعب فيها غير التحميل فى ليالى وايام كثيرة بعمل اضع فيه فكرى وأؤلفه بنفسى واجتهد فى كل حرف أكتبه
      هل يتساوى عملك بعملى ... اراجع نفسى في ماذا ؟؟؟؟ وبأى وجه تلاقى ربك وتحكم ضميرك وتتدعى بأنك لا تضر أحد ؟؟؟
      لا يقلقنى حقدك الدفين ابدااااا لأن اسمى غير اسمك ,,, انت لا تؤلف ولا تبتكر انت ناقل فقط وتتمنى زوال النعمة من الغير لمجرد تطلعك ان تكون مدونتك عندى ,, ولا تنسى حديثك معى بمرارة عن كل ناجح
      هذه المدونة لا تهمنى لأننى بفضل الله تعالى أستطيع أن أعمل غيرها وبإذن الله ستنجح والسبب بسيط جدا لا يتعلق بمال أو صيت أو شهرة .. السبب أننى لا أنتظر مقابل حتى الاعلانات على المدونة ليست لى والله على ما اقوله سميع بصير عالم الغيب
      افعل أنت وغيرك ما شئت وابكى على هبوط مدونتك وعلل هبوطها بالغير كما شئت
      لا شنسيه ولا بوابة الثانوية حتى مدونتى لم تنجب مدونة نهضة مصر وتتركها بلا طعام
      أنت متابع جيد لمدونتى ونقلت منها الكثير والكثير ويكفى أنك تحاول ان تشبه مدونتك مدونتى
      أما عن الدعاء فلا زال قائما لأن ما تسرقه منى ليس موضوع انت ايضا ناقله بل فكرى وجهدى وخلاصة ما تعلمته ... لا سامحك الله أبدا

      حذف

المشاركات الشائعة